THE BRITISH LIBRARY

Asian and African studies blog

12 posts categorized "Turkish"

03 May 2020

Drawing Ire: Illustrated Ottoman Satirical Magazines

Add comment

Cover of Alem featuring a colour drawing of a newspaper clerk speaking to an advertiser
The cover of issue 12 of the satirical magazine Alem, showing a newspaper clerk discussing fees for expected libel accusations. (Alem 21 Mayıs 1325 / 3 June 1909. 14498.a.75)
CC Public Domain Image

The pen is mightier than the sword, they say, but sometimes it’s the cartoonist’s pencil that stings the most. Around the world, caricaturists of all political stripes have long used their illustrations to lampoon the rich and powerful. Sometimes, their humour is focused on the foibles and follies of celebrities. This can take a dark turn when jokes are based on racist, misogynistic, homophobic or other tropes (consider the controversy over a cartoon of Serena Williams in 2019). But, such illustrations can also be a lighthearted means of exposing the mundane and endearing flaws of those whom we admire. Roasting the actions and decisions of the political élite, on the other hand, can bring about a wrath unmatched by that of sports or entertainment stars, even when the images' stated purpose was the betterment of society and progress in politics. The lands of the former Ottoman Empire are certainly no stranger to such dynamics. In 2017, our colleague Daniel Lowe curated an exhibition of the Arabic comic tradition that contained considerable representation of satirical cartoons. For this year’s World Press Freedom Day, I’m going to share a few examples of the Ottoman Turkish satirical press from the British Library’s collections, and highlight some of the special connections between the United Kingdom and this vibrant part of Turkish culture.

Diyojen Masthead of First Issue
The masthead and first page of the first issue of Diyojen, featuring an illustration of Diogenes meeting Alexander. (Diyojen 12 Teşrinisani 1286 [25 November 1870]. ITA.1990.c.6)
CC Public Domain Image

The first satirical newspaper featuring political content to emerge in Ottoman Turkish was the weekly Diyojen (Diogenes), published from 1870 to 1873 by the famed satirist Teodor Kasap (Theodoris Kasapis). Kasap, an Orthodox Greek born in Kayseri in 1835, lived in Paris between 1856 and 1870. During part of this time, he was personal secretary to Alexandre Dumas (his cousin); he also spearheaded the translation of Dumas’ The Count of Monte Cristo into Ottoman Turkish. His return to Istanbul in 1870 allowed him to pursue the publication of Diyojen in French, Ottoman Turkish and Greek until 1873, when it was shut down. The magazine was notable for its large masthead, which contained a lithographed illustration of Diogenes meeting Alexander. It also managed to feature, consistently, the writings of some of the great intellectuals of the Tanzimat period, including Namık Kemal and Recaizade Ekrem. Diyojen’s primary focus was not satirical illustrations, and many of its issues did not feature any cartoons at all. Nonetheless, as the first stand-alone satirical publication, it paved the way for the growth and evolution of the genre. Similar to Teodor Kasap himself, it was a development that was influenced heavily by European precedents as well as pro-European attitudes characteristic of the Tanzimat spirit. The degree to which it expressed Kasap’s and other contemporary intellectuals’ Europhile leanings is a fascinating topic, but sadly beyond the scope of this post. Luckily, it is the subject of a study by Hamdi Özdiş, Osmanlı Mizah Basınında Batılılaşma ve Siyaset (1870-1877) (Westernization and Politics in the Ottoman Satirical Press (1870-1877)).

A number of satirical magazines followed Diyojen, including Kasap’s own Çıngıraklı Tatar. This all came to an end in 1876, however, with the ascension of Abdülhamit II to the throne. Although the new Sultan initially presided over two years of (limited) constitutional and parliamentary democracy, the crushing defeats and territorial losses of 1878 allowed for the dawn of a new age of absolutism. Restrictions on freedom of the press and expression meant that many Ottoman intellectuals went or were forced into exile, leading to a boom in Ottoman periodical publications outside of the Imperial borders, including the United Kingdom.

Front page of Dolap featuring masthead and cartoon of Süleymaniye Front page of Dolap featuring cartoon of a dancing dervish and Father of Error
(Left) The cover of Dolap featuring the masthead as well as a cartoon of an execution in front of Süleymaniye Mosque. (Dolap 1 Nisan 1317 [1 April 1901]. 14498.d.4)

CC Public Domain Image

(Right) Another cover of Dolap, this time featuring a dervish next to the "Father of Error". (Dolap 1 Mart 1317 [1 March 1901]. 14498.d.4)
CC Public Domain Image

Among those closest to home for the British Library was Dolap, a monthly satirical magazine published in Folkestone, England between 1900 and 1901. The editor of the journal is unnamed, and the articles and illustrations are signed either with Derviş Külahı or Mürid, if at all. This was likely done to protect those engaged in Dolap’s production. Their text appears to have been printed using movable type, giving it a regular and uniform aesthetic, whereas the drawings themselves are highly variable. Some, such as those in the masthead (which includes Abdülhamit II sitting on a swing), look to have been drawn by a professional illustrator. The lines are clear and purposeful, while the range of emotions and diversity of appearance of the people looking at the Ottoman Sultan (presumably the leaders of other contemporary states) speak to a certain level of expressive confidence. Meanwhile, the drawing of a dervish (identified as el-Hakir el-Fakir ül-Şeyh Zahir Şazlı) and “Abū al-Ḍilāl” (“Father of Error”) is shaky and much more tentative in its use of detail. What is clear, from both these illustrations and the general content of the texts they accompanied, is that Dolap was a means to express a vehement opposition to Abdülhamit’s administration and its policies. Indeed, the first article of the first issue explains, while “speaking seriously”, that the publication intended to look at the corruption and crimes plaguing the Fatherland.

Page from Beberuhi featuring lithographed text and cartoonsA page from Beberuhi showing caricatures of Abdülhamit with various expressions
(Left) A lithographed and illustrated satirical dialogue from the first issue of Beberuhi. (Beberuhi 10 Ramazan 1315 / 1 Şubat 1898 [1 February 1898]. 14498.d.12)
CC Public Domain Image

(Right) A bilingual Ottoman Turkish-French article on Abdülhamit II's performance in international negotiations. (Beberuhi 15 Cumaziülevvel 1316 / 1 Teşrinievvel 1898 [1 October 1898]. 14498.d.12)
CC Public Domain Image

Such sentiments were also carried by the newspaper Beberuhi, published in Geneva in 1898. Unlike its spiritual successor Dolap, Beberuhi was printed partially with moveable type, and partially using lithography. This latter means of production ensured that the illustrator of some of the satirical cartoons was able to add their own text to accompany the visual criticism. Such processes are clearest in the panel above, in which a comical dialogue is paired with esquisses of characters bearing a certain resemblance to Hacıvat and Karagöz, the famous Ottoman shadow puppet characters who were well-known for their biting social criticism. These cartoons and some of the textual content too make it obvious that those in Beberuhi’s editorial board and its contributors were steadfast in their criticism of Abdülhamit’s régime. This is unsurprising, given that the periodical emerged from Young Turk circles in Geneva, one of the hotspots of this more extreme vein of anti-Hamidian opposition.

Esquisse of Abdülhamit atop a donkey surrounded by the leaders of various European states
A bilingual (Ottoman Turkish-French) lithographed caricature of Abdülhamit being led astray by European rivals, atop a saddle labeled "The Eastern Question". (Beberuhi 10 Ramazan 1315 / 1 Şubat 1898 [1 February 1898]. 14498.d.12)
CC Public Domain Image

In addition to the bespoke satirical caricatures that were sprinkled among the text, Beberuhi also featured a number of bilingual (Ottoman Turkish-French) cartoons. These are of a distinctly different aesthetic than those discussed above. Moreover, their bilingual nature leads me to question whether these might have been reprinted from other publications, or if they were utilized in the Young Turks’ propagandistic campaigns directed at non-Ottomans as well. The focus in these drawings is Abdülhamit’s performance in the arena of international relations. He doesn’t fare well according to the editors of the magazine. Surprised, cheeky, foolish, bemused and complacent are all words we might use to describe the Sultan in these drawings; competent and compassionate certainly don’t make the list. Beberuhi and the Geneva nucleus of Young Turk opposition provide ample material for studies of the Ottoman exile press, such as this work by Servet Tiken. They will likely continue to do so as we look to understand more deeply the genesis of Ottoman political thought both at home and abroad.


Ottoman language cover of Alem showing the Naval MinisterBilingual cover of Alem showing a cabbie leaving for Athens
(Left) The cover of issue 4 of the satirical magazine Alem, showing the Naval Minister. (Alem 19 Şubat 1325 / 4 March 1909. 14498.a.75)
CC Public Domain Image

(Right) The cover of issue 11 of the satirical magazine Alem, with a cartoon of a cabbie complaining about a lack of business in Istanbul. (Alem 14 Mayıs 1325 / 27 May 1909. 14498.a.75)
CC Public Domain Image

In July 1908, a revolution rocked Istanbul, paving the way for the restitution of the Ottoman Constitution and Parliament. Known as the Young Turk Revolution, this milestone in late-Ottoman history meant, among many different things, a relaxation of censorship. The periodical press flourished, including those magazines devoted to satirical content. One such example in the British Library’s Turkish collections is Alem, an illustrated weekly published in Ottoman Turkish from February until June 1909. Edited by Yakovalızade Arif (Arif de Yacova on the French masthead), this periodical included occasional colour drawings, most of which focused on political, economic and cultural issues and hypocrisies in Ottoman society. Alem appears to have escaped the scrutiny of many of the scholars of this period of Ottoman publishing history, as did Yakovalızade Arif. But there are a few interesting things that we can glean from some of its covers.

Two-page spread of illustrations in colour
Two caricatures from the magazine Alem, the one on the left showing a royal official expressing his support for constitutionalism, while that on the right shows the reduction in tension between warring nations. (Alem 21 Mayıs 1325 / 3 June 1909. 14498.a.75)
CC Public Domain Image

Based in Eminönü, the offices of Alem managed to put out 31 issues on a fairly regular basis. Moreover, given the number of issues published, and the professionalism of their production, it is likely that Yakovalıze Arif is nothing more than a pseudonym, employed for the protection of the editors and the contributors to the magazine. Otherwise, it is difficult to understand why Alem is the only publication attached to this individual in the entire holdings of the Milli Kütüphane, Turkey’s national library. In coming to the illustrations themselves, it appears that many, if not most, of the covers and satirical cartoons included in the weekly were completed by the same illustrator. The covers on hand are signed by a fairly well-known Ottoman painter named Ali Cemal Ben’im. The diversity of styles – from the strong, clear lines and calm colours of a pier, to the jagged edges of the Naval Minister in black ink – speak to Ben’im’s skill and versatility as an artist. Similarly, the content of the images is broad in its focus: from the economic troubles of cabbies and the petty defamatory actions of the upper classes, right up to the rapid about-face of the ruling classes and their support for constitutional monarchy. The editor, artist and contributors of Alem evidently sought to take a light-hearted approach to criticizing the flaws and faults of this rapidly changing society.

Cover of Cem featuring a shadow theatre performanceCaricature of two men talking in rain on bridge from cover of Cem
(Left) Caricature of a man entranced by a shadow puppet performance at the Ottoman border. (Cem 18 March 1911. 14498.a.91)
CC Public Domain Image

(Right) Two men discussing foreign debt from Germany and the Ottoman Bank from the first issue of Cem. (Cem 28 Tişrin-i Sani 1326 [10 December 1910]. 14498.a.91)
CC Public Domain Image

The final satirical periodical from our collections that I’d like to highlight is Cem, a bilingual Ottoman Turkish-French publication that reappeared in the Republican era as a Latin-script Turkish one. Cem was first produced in 1910-1912. It profited from the initial broadening of freedom of the press, only to fall victim to the reintroduction of controls following a dramatic change in government in 1912. It re-emerged in January 1927, after the establishment of the Republic of Turkey, and provided another two-years’ worth of illustrated satirical content until its final closure in May 1929. It was edited and illustrated by Cemil Cem, who had been an Ottoman diplomat posted to France during the late-Hamidian period. He began his career as an illustrator while still in the Ottoman foreign service, sending caricatures to the magazine Kalem starting in 1908. It was only in 1910 that he returned to Istanbul from Paris, and thus had the opportunity to found Cem. While the editor provided a considerable amount of content in both textual and visual form, criticizing both Abdülhamit and the İttihat ve Terakki Fırkası (Party of Union and Progress), there were other contributors as well. The most notable of these was Refik Halit Karay, an accomplished reporter and translator who had spent many years practicing journalism across Anatolia. Karay is well-known for his broad contribution to early-Republican Turkish literature, including his satirical pieces written for Cem and other periodicals, such as Ay Dede.

Cem Double Page Spread
Two pages of caricatures from Cem mocking the privileges of royalty (left) and the hypocrisy and immorality of parliamentarians (right). (Cem 26 January 1911. 14498.a.91)
CC Public Domain Image

As with many satirical publications, Cem took aim at much more than just politicians and their whims. International relations, literature, the arts, and social relations all fell within Cemil Cem’s sights and those of his authors. The boundaries pushed by some of the drawings and texts, and the cheekiness of the humour, all point to why this periodical might have been deemed egregiously critical by the powers that be. An opening from issue 13, for example, reveals caricatures that take digs at both the privileges royalty accords itself and the foolishness of elected officials. No one, evidently, was safe from Cem’s sharp pen. Beyond this, however, the captions themselves speak to a sort of textual codeswitching. Those literate in both French and Ottoman will quickly realize that the two texts do not accord in a strict sense (something also occasionally seen in Alem). Both refer to the same image, but the manner in which they interpret and contextualize it differs. The Ottoman captions are more conversational and jocular than the French ones. This begs the question of who the two audiences of the journal were, and whether there were different standards, or different censors, for the different languages employed.

Turkish politician chasing a Greek butterfly with a netLloyd George among grave crosses in Gallipoli
(Left) A Turkish politician chases a Greek "butterfly" for his "non-aggression pact" collection. (Cem 1 October 1927. 14498.a.91)
CC Public Domain Image

(Right) A caricature of Lloyd George sitting among graves at Gallipoli. (Cem 1 October 1927. 14498.a.91)
CC Public Domain Image

Mizah dergileri – satirical magazines – did not die out with the advent of the Republic; far from it. These publications proliferated throughout the 20th century, following the vagaries of freedom of expression and the press, as well as liberal democracy, in Turkish history. Some have survived into the contemporary moment. Others have fallen prey to the counterattacks of the Turkish state, currently ranked as 157th most free for the press according to Reporters Without Borders. Yet this venerable literary and artistic tradition is a resilient one. In 2019, I wrote about the magazine Penguen, its proliferation, and its eventual closure in 2017. It would be easy to see this as a worrying parable of cultural and political asphyxiation; a tale whose finality is dark and foreboding. In the context of the Ottoman Turkish satirical periodicals held at the British Library, however, and those found elsewhere, I prefer to interpret it as yet another ebb bound to be followed the inevitable flow of Turkish cultural production. Whether inked or pixelated, the indomitable spirit of satirical caricature will rear its laughter-inducing head once again.

Dr. Michael Erdman
Curator of Turkish and Turkic Collections
CCBY Image

Further reading

Ener Su, Aydan, 1900-1928 Yılları Arası Yayımlanan Mizah Gazete ve Dergilerinin İncelenmesi, (unpublished doctoral thesis, Hacettepe Üniversitesi, 2017).

Seyhan, Salih, “II. Meşrutiyet Dönemi Mizah Basını ve İçeriklerinden Seçilmiş Örnekler”, Turkish Studies, 8/3 (Winter 2013), pp. 494-516.

Ünver, Merve, Eski Türkçe Mizah Dergilerinin Açıklamalı Bibliografyası (1870-1928), (unpublished masters thesis, Marmara Üniversitesi, 2013).

08 March 2020

Serial Feminists or Idealized Beauties? Mehasin, A Women’s Magazine in the Late Ottoman Period

Add comment

The first cover of Mehasin, showing a woman's portrait.
The cover of the first issue of Mehasin, appearing in September 1908. (Mehasin (Istanbul: Hilal Matbaası, 1324-25 [1908-09]); 14498.cc.57)
CC Public Domain Image

For much of the 20th century, official narratives in Turkey painted a stark dichotomy in the status of women before and after the reforms of the 1920s and 30s. The Ottoman period was described as a dark era of patriarchal oppression, ignorance and intolerance. It was shown as a bleak contrast to the Republican era, when women were allowed to participate fully in the life of the nation. The Republic proudly advertised its feminist credentials through suffrage (granted in 1930) and women’s access to a host of occupations, pastimes and means of personal expression. This perception, however, began to change in earnest following the 1980 coup . The bloody repression of the Left squeezed progressive energies towards a post-modernist blossoming in Turkey. Women’s experiences, stories and memories started coming to the fore in the cultural realm, and soon academics were challenging both the narrative of female emancipation post-1923, and the story of Ottoman brutishness. Groundbreaking scholars such as Deniz Kandiyoti, Fatmagül Berktay, Serpil Çakır, Aynur Demirdirek, Ayşe Durakbaşa, Zehra Kabasakal Arat and many others paved the way for an appreciation of the complexities of gender, sexuality and power in both the Ottoman and Republican periods. In doing so, they ensured that women’s studies would become a core component of understanding the country’s past, present and future.

From the Edict of Gülhane onwards, and particularly from 1910 up to the dissolution of the Empire in 1923, women were of greater and greater interest to the Ottoman élite. The reasons for this are varied, and partially motivated by the sudden drop in productive and educated male labour brought about by a succession of wars and territorial loses. In order to explore such dynamics, the aforementioned scholars have occasionally made use of late Ottoman periodical publications targeted at women. Women were frequently a topic of periodicals both before and after the Constitutional Revolution of 1908, but they weren’t always the agents, or the audiences, of such works. Male authors discussed women as objects of beauty or subjects of study in literary, reformist, pedagogical and medical publications in Ottoman Turkish, Greek, Armenian, Armeno-Turkish, Karamanlitic and Ladino. They did not necessarily consider them, however, as active readers engaged in a conversation, real or implied. Throughout the 1990s, such trends were examined by a new wave of young scholars, many of them women. Hatice Özen, Ayşe Zeren Enis, Nevin Yursever Ateş, and Tatiana Filippova have all written about periodicals appearing in this period with a particular focus on their interaction with female Ottoman citizens. They have dissected them as specimens of publishing industry history, economic change, and state-sponsored modernization drives, among other phenomena. Most importantly, however, they have sought to make use of them as actual evidence of women’s lives, roles and dreams in the late Ottoman era, beyond ideological narratives.

Sketch of a woman on the cover of issue 8 of MehasinPhotograph of a woman with pearls on cover of issue 5 of Mehasin
The covers of issues 8 and 5 of Mehasin, showing the magazines promotion of women deemed "modern" through both illustration and photography. (Mehasin (Istanbul: Hilal Matbaası, 1324-25 [1908-09]); 14498.cc.57)
CC Public Domain Image

The Turkish and Turkic Collections at the British Library contain a number of these women-themed periodicals from the late-Ottoman period. Among the more visually appealing of these is Mehasin (Beauties), which appeared monthly in 1908-09. The masthead describes it as an illustrated periodical particular to ladies (“hanımlara mahsus musavver gazete”). In terms of illustration, Mehasin does not disappoint: it contains photographs and drawings of women and children, clothes, accessories, furniture, machines, and locations both familiar and exotic. These accompany articles about a myriad of different topics, many of which might be classified as being pedantic or socially-reformist in nature. The purpose of Mehasin was not necessarily to provide an outlet for Ottoman women to discuss their lives and their positions in society, or to air their grievances against the patriarchy under which they lived. Rather, it was a conduit through which women could be educated and shaped by a mostly male élite, refashioned as (often Europeanized) models of the new Ottoman social structure.

Painting of European woman and masthead of magazine
European painting in issue 7 of Mehasin, along with the tagline "A nation’s women are a measure of its level of development" just below the masthead of the article. (Mehasin (Istanbul: Hilal Matbaası, 1324-25 [1908-09]); 14498.cc.57)
CC Public Domain Image

Perhaps the best encapsulation of the periodical’s ethos comes from the tagline that appeared under the masthead of every issue: “A nation’s women are a measure of its level of development” (“Bir milletin nisvanı derece-i terakkisinin mizanidir”), attributed to Abdülhak Hamit (Tarhan). Other examples come from the title and content of articles, such as “Kindness within the family” (“Aile arasında nezaket”; issue 3) and “Woman’s Social Standing” (“Kadının mevki’-i ictimaisi”, issue 11). What does make Mehasin fairly interesting as a social phenomenon, however, is that it sought to do this through an appeal to women’s sensibilities, rather than an application of blunt male authority. Women were here being brought into the mandate and vision of the nation – a fairly new source of political power in the scheme of Ottoman history – but they weren’t necessarily given the opportunity to articulate that vision, or to shape its impact on their lives.

Photographs of Queen Ana of Spain
Photographs from an article on Queen Ena of Spain in issue 4 of Mehasin. (Mehasin (Istanbul: Hilal Matbaası, 1324-25 [1908-09]); 14498.cc.57)
CC Public Domain Image

Mehasin was certainly not revolutionary; at least not in the sense that later female Turkish thinkers, such Halide Edip Adıvar, Sabiha Sertel or Suat Derviş, would have applied this term. It was clearly royalist, given the way that it focused on various members of European royal families (but not those of the Ottoman dynasty, I should note). It also concentrated more on ways for women to become “modern” rather than what men might do in their own lives to lessen the oppressive impact of patriarchy on their female compatriots. Beyond this, however, Mehasin’s writers and editors betray another interesting component of the nexus between women and modernization in the late Ottoman period. While gender was clearly emphasized, so too were race and class, albeit in a far subtler manner. It was not just the royals who were European: many of the model women, too, were white, upper-class Europeans, exemplary of an aspirational womanhood that must have been exceptionally foreign the majority of female Ottoman citizens. An appeal to intersectionality in the interests of women’s liberation was definitely not on the cards.

Images of women in "old style" dress from the Ottoman Empire
As part of an article about train travel in issue 9, images of women in "old-style" dress. (Mehasin (Istanbul: Hilal Matbaası, 1324-25 [1908-09]); 14498.cc.57)
CC Public Domain Image

Issue 3 of the magazine is particularly informative in this regard. It contains a series of articles and portraits of famous women and “beauties”. These include Sarah Bernhardt, the famous American actress; women modeling the latest Parisian fashions; French, German, English, Russian, Italian, Spanish and American “beauties”; and Mrs. Rosa Louis, “England’s Most Famous Chef,” who is the subject of a long article. Indeed, the only Ottoman whose photograph finds its way into the issue is the actor Burhaneddin Bey, who is pictured both in and out of costume. Similarly, issue 9 contains a large article entitled “Marriage Problems” (“Müşkilât-i izdivaç”), which does reference the upper and lower classes. Nonetheless, it emphasizes that the main audience for the piece are middle-class women concerned about socially-appropriate conduct on issues of engagement, marriage and conjugal bliss. Where we do get images of local women’s attire is in the tenth issue, in an article about… the railway, and a trip into the interior of Anatolia. Even then, the author chooses to provide not photographs of contemporary Ottoman women, but rather European-style paintings of “old dress” or “our grandmothers’ attire”. The editor was apparently only interested in women who did not match his aspirations for the average middle-class Ottoman woman if they could be of use in buttressing self-alienating ideologies, as above, or if they fed a colonialist perspective on the women of Asia and Africa, as seen in “Women of the Whole World” (“Butun Dünya Kadınları”) articles in issues 6 and 7.

Images of airplanes in flight.
Advances in the technology of flight in Europe, from issue 9 of Mehasin. (Mehasin (Istanbul: Hilal Matbaası, 1324-25 [1908-09]); 14498.cc.57)
CC Public Domain Image

What is the source of such attitudes towards women’s behaviour? Mehasin was published by the Ottoman author and literary scholar Mehmet Rauf. Rauf, who was fluent in English and French, was particularly keen on psychology and the inclusion of psychological components into his literary and theatrical works. Perhaps it was this inclination for the study of the mind that led him to create a magazine that was intended to shape the thoughts of middle-class Ottoman women. To be fair, his was a goal that went well beyond the traditional domains afforded to women. He sought to expose his readers to the wonders of science and technology – such as the exposé on air travel in Europe in issue 9 – just as much as he looked to force upon them a vision of European femininity. But Mehmet Rauf’s preference for enlightenment over emancipation hardly made him novel. As Sibel Bozdoğan has shown, a long line of men throughout the Ottoman and Republican periods preferred the “modern” management of women to sharing power. As radical as it might have been at the time, their attitudes were yet another element crowding out women’s voices from the debate about Turkish identity and society.

Given that such views were far from uncommon throughout the 20th century, this does beg the question why a magazine such as Mehasin, or indeed other Ottoman periodicals dedicated to women, would have been forgotten or ignored for so long. One reason is undoubtedly the script issue. As these were produced prior to 1928, they are in the Arabic script, which the vast majority of Turkish citizens throughout the life of the Republic have been unable to read. Another, deeper, cause of ignorance, however, is an official policy, up until the AKP era, of seeking to downplay or erase the Ottoman past within narratives of Turkish history. As the historiographer Büşra Ersanlı Behar has explored in her studies of official histories in Turkey, the Ottoman past was either a convenient negative Other for the Republic, or it simply was not. Explorations of the complex nature of Ottoman society were not encouraged. Luckily for us, historians who bucked the dominant trend have helped preserve and expand upon the importance of such publications for reconstructing social experiences in the late Ottoman Empire. In doing so, they’ve helped paint a richer picture of Turkish women’s long-term struggle for liberation and equality, including when that meant breaking free from men’s tropes about the “modern woman”.

Dr. Michael Erdman, Turkish and Turkic Collections Curator, British Library
CCBY Image

18 December 2019

The Avar Miscellany, a rare manuscript from the North Caucasus: (1) Historical background

Add comment

The first appearance of Muslims in the Caucasus region dates back to the first century of the Islamic era; but their presence developed gradually over many hundreds of years. The variegation of Islam as practised in this region reflects the divergence of cultural and other traditions between the peoples of a land where immense peaks and valleys separate neighbouring communities whose languages are often not mutually intelligible, but where Arabic has long acted as the common language of the learned.

In the nineteenth century, as in the twentieth, the northern regions of Caucasia, including Chechnia and Daghistan, were frequently riven by conflict. For a few short years in mid-century, while the Imperial Russian Army was engaged in the Crimean War against Britain and her allies, the pressure on the Chechens in their forests and the Daghistanis in their mountain fastnesses was relaxed to a certain degree. Yet they were unable to profit to any great extent from the situation, at least partly because of limitations on communication with the outside world.

That short-lived respite is, however, reflected in the existence of a very special survivor, now preserved in the British Library as Or. 16389: a manuscript of great rarity. This manuscript was previously MS. 39 in the collection of C.S. Mundy, a British Turcologist who was a lecturer at the School of Oriental and African Studies, University of London. Many of the most important items in Mundy’s manuscript collection were eventually acquired, in uneasy instalments, by the British Library. His books, regrettably, were entirely dispersed; Graham Shaw, former Head of Asian and African Collections, noticed some of them on sale on a street stall in Greenwich, southeast London.

IMG_8243
Avar Miscellany, with ownership inscription of Ghayūr Beg al-Ṭānusī al-Awarī, son of Ḥājj al-Ḥaramayn Yaḥyà Efendi. British Library, Or. 16389, f. 1r

The Avar Miscellany, as BL manuscript Or. 16389 has been named, is a majmū‘a (or in Turkish mecmua), or composite volume, of Islamic religious texts in Arabic, Ottoman Turkish, and Avar, one of the languages of the Northeast Caucasus region. It was copied for al-Amīr al-Muhājir Dāniyāl Sulṭān by Ghāzī Muḥammad in 1270/1853-4. According to an inscription in Arabic on f. 84v, the manuscript was given to Dāniyāl in that year by a man named Muḥammad Beg al-Ākhidī (or al-Āżidī?) who describes himself as al-gharīb al-ghabī, literally meaning ‘the strange’ (or, perhaps, ‘the stranger’), ‘the stupid’. The calligraphed main ex libris page (f. 1r) with highly distinctive ornamentation in puce and black – a rather surprising colour scheme, found also on the second ex libris page (f. 8r) – states that this volume was owned by (ṣāḥibuh wa mālikuh) Ghayūr Beg al-Ṭānusī al-Awarī, son of Ḥājj al-Ḥaramayn Yaḥyà Efendi. Surprising, too, is the latter’s title, which means ‘Pilgrim to the Two Sanctuaries’). Although most Ḥājjīs visit Madīna as well as Makka, that visit does not count as part of the Ḥajj. Possibly he had also visited Jerusalem, which for Greek Christians at least gave them the right to prefix their names with the epithet ‘Khatzi’.

IMG_8244
Avar Miscellany, with another ownership inscription of Ghayūr Beg al-Ṭānusī al-Awarī, son of Ḥājj al-Ḥaramayn Yaḥyà Efendi. British Library, Or. 16389, f. 8r

Another interesting feature of the volume is the binding, which is in brown goatskin and is broadly similar to medium-quality Ottoman bindings of the period. The front and back covers, and also the spine, contain impressed inscribed cartouches. Those on the right, as one looks from the side, contain a name which begins ‘Mullā Muḥammad’; this is followed by a name which is probably a nisba, or affiliation name, connected to a place or region. Those on the left appear to begin with the words ‘Ṣāḥib hādhā’ (‘The owner of this…’) and to end with the name ‘Mullā ‘Alī’. These readings are altogether tentative. More adept readers will, one hopes, be able to solve these epigraphic puzzles.

IMG_8240
Binding of the Avar Miscellany, with inscribed cartouches. British Library, Or. 16389

Several different copyists seem to have been involved in the production of this manuscript, at one stage or another. Ghayūr Beg himself appears to have copied two of the brief texts included in the volume. The text describes him as governor (vālī) of the Avaria region of the Caucasus in the time of Imam Shamū’īl (1797-1871), commonly known as Imam Shamyl, the overlord of Daghistan and Chechenia (and leading shaykh of the Naqshbandī Sufi Order there) from 1834 to 1859. The actual situation, however, was not so straightforward. Ghayūr was the Imam’s nā’ib or deputy in the region of Aukh, there being other na’ibs elsewhere. Ghāzī Muḥammad, who was the son of Shamyl and the son-in-law of Dāniyāl Sulṭān, claims in this manuscript (in text 3) to be the Mujaddid, or Renewer of Islam, in his time. Dāniyāl Sulṭān, described in this volume as ‘The Commander, the Emigrant [for the Faith]’, was ruler of Elisu and a major-general in the Russian army when in 1844 he defected (this being his ‘emigration’) to join forces with Shamyl; in 1859, however, he capitulated to the Russian invading force together with all his men. By the time of Shamyl’s capture by the Russians, he considered Dāniyāl a traitor who had deserted him.

Ghayūr Beg himself (called Gairbek in Russian) came from a place called Burtuna and was among the four nā’ibs to whom Imam Shamyl addressed a stern letter dated 17 Ṣafar 1269/30 November 1852, enjoining them to be zealous in upholding Islamic prohibitions, curbing worldly inclinations, and other matters – and threatening to send representatives to investigate whether his instructions were being followed. [See Sharafutdinova (2001), pp. 120-123, 199; for an earlier (1267/1850-51) letter from Shamyl to his followers, to much the same effect, see pp. 84-85.]

The texts included in the Avar anthology reflect, inter alia, a concern to direct the Muslims of the region towards theological orthodoxy and strict observance of Sharī‘a rulings and away from the adherence to ‘urf, or local custom, which was prevalent among these fiercely independent-minded mountain people.

The second part of this blog post will describe the contents of the manuscript.

Further reading:
Araboíàzychnye dokumenty ėpokhi Shamilíà. Ed. and tr. R. Sh. Sharafutdinova. Moscow: Vostochnaíà Literatura, 2001.
Baddeley, John F. The Russian conquest of the Caucasus. London: Longmans, Green & Co., 1908 and reprinted.
Charachidzé. Georges. Grammaire da la langue avar. Saint-Sulpice de Favières: Éditions Jean-Favard, 1981.
Gammer, Moshe (ed.). Islam and Sufism in Daghestan. Sastamala : Finnish Academy of Science and Letters, 2009.
Gammer, Moshe (ed.). Muslim resistance to the Tsar: Shamil and the conquest of Chechnia and Daghestan. London: Frank Cass, 1994.

Muhammad Isa Waley, former Curator for Persian and Turkish

21 November 2019

Buddha From Kashgar to Istanbul

Add comment

This is the eighth of a series of blog posts accompanying the British Library exhibition on Buddhism, 25 Oct 2019 – 23 Feb 2020.

In 1911-12, Ahmet Refik (Altınay) published the Büyük Tarih-i Umumî, a compendious history of the world. Much of the material was far from ground-breaking. Similar to broader Ottoman historiography of this period, the sections on the ancient Mediterranean and the cultures and civilizations of Europe were taken, largely unchallenged, from French, English and German sources. What is noteworthy, however, is the self-assured manner in which the ancient history of the Turks as a nation is outlined in the Tarih. This was a continuation of a new trend in history-writing stemming from the mid-19th century. As Büşra Behar Ersanlı explains, it was based upon Western European sources – especially the work of Léon Cahun – but it was clearly repurposed for the growth in national consciousness among Turkic intellectuals in the Ottoman Empire.

Among these new perspectives was a fresh look at religion. Islam was a key component of Ottoman statehood, especially since Sultan Murad I declared himself Caliph in 1517. Ahmet Refik, however, problematized these links, highlighting the fact that, despite a clear overlap between Turkicness and Islamic identity, the two were far from identical. In addition to Islam, different Turkic peoples had embraced Animism (sometimes in the form of Tengrism), Zoroastrianism, Manichæism, various forms of Christianity, Judaism and Buddhism over the course of their recorded history. Indeed, Ahmet Refik remarks that:

“The Turks and the Mongols are not a religious people. The religious imagination, zeal and abundant inquiry that was so strong among the Arabs, Iranians and Slavs was unable to have an important influence on the thoughts of the Turks, Mongols or Manchus. The religion that was most appropriate to the nature of the Turks was the faith of the Buddha. In nature, thought and temperament, the Turks were Buddhist. The one encompassing [space] that would have kept the Turks living in complete comfort would have been the faith of the Buddha.” (Ahmet Refik, Büyük Tarih-i Umumi: IV Cilt, 277)

Contemporary understandings of the history of the Turkic peoples, and of religion across Eurasia, assign much of Ahmet Refik’s supposition and the assumptions upon which it is based to the realm of untruth. Nonetheless, it does highlight a fact that cannot be ignored: for a millennium and a half, Buddhism has and continues to be a core component of many Turkic communities across the Central Asia and Siberia.

Cover page of the Büyük tarih-i umumi, Ottoman history of the world. Passage on Buddhism the Büyük tarih-i umumi, Ottoman history of the world.
An early 20th-century view of Buddhism’s impact on the Turkic peoples, from an Ottoman perspective. (Ahmet Refik, Büyük Tarih-i Umumi: IV Cilt (Istanbul: Kitabhane-yi İslam ve Askeri, İbrahim Hilmi, 1328 [1912]), p. 277. ORB.30/8834) CC Public Domain Image

The Turkic peoples had likely encountered Buddhists and Buddhism by the middle of the first millennium CE. Chinese accounts from as early as the 6 th century speak of the translation of Buddhist texts into a language used by the Turks (although this was likely Sogdian). At least one inscription, as well as the construction of temples and statuary, testify to Buddhism’s importance during the Second Kök Turkic Khaganate (678-747 CE). It likely coexisted with Tengrism, the Turkic animistic belief system, during the early period, and later competed with Manicheanism for followers among the Uyghurs, Qarluqs and other Turkic peoples. It was eventually Buddhism that won out as the primarily religion of the Uyghurs in the 10th century, motivating the creation of numerous Buddhist religious manuscripts, some of which survive into the present.

The Uyghurs came to prominence after overthrowing the Qarluq and other Turkic polities in the 8th century CE and entering into an alliance with the Chinese monarchy. The earliest probable Turkic Buddhist texts, which come from Uyghur settlements in present-day Mongolia, made use of an archaic Turkic dialect also seen in the Runic texts of the Orkhon inscriptions . Such examples are exceptionally rare, leading some scholars to suppose that Buddhist production in Turkic languages during this period was minimal. This contrasts with later items from the Tarim Basin in present-day Xinjiang – including those found in the British Library’s collections – which demonstrate a much more contemporary dialect. This dialect is not directly related to today’s Uyghur language, part of the Karluk sub-family of languages. Rather, it is likely an earlier form of Western Yugur , a small language belonging to the Siberian sub-family, spoken today in Gansu Province, China. As can be seen from the images below, the British Library texts are far too fragmentary to provide a clear picture of Buddhist practice in Uyghur, but they do establish that it existed.

Turkic Buddhist fragment in Uyghur script. Turkic Buddhist fragment in Uyghur script.
Fragments of 9th-century Buddhist texts in Uyghur (Or. 13085A and Or. 13085C). CC Public Domain Image

The letters of the Uyghur alphabet with pronunciation.
A guide to the Uyghur script, used in many Turkic Buddhist texts. (Khoja Abduqayyam, Qădimqi Uyghur yazma yadikarliqliridin tallanma (Urumchi: Shinjang Khălq Năshriyati, 1983), p. 125). ITA.1990.a.20). CC Public Domain Image

In the late 10th and early 11th centuries CE, the Qarakhanids, a Turkic community to the west of the Uyghur state, converted to Islam. This placed them in opposition with the primarily Buddhist Uyghurs, adding a religious element to socio-political and economic conflict in Central Asia. The Qocho Kingdom – a successor state of the Uyghur Khanate – continued to be a stronghold of Buddhist practice even after the conversion of the Qarakhanids and the invasion of the Mongols – themselves Buddhists – in the 13th century. The ultimate blow was dealt by the Chagatai Khanate in the late 13 th and early 14th centuries. A successor state of the Golden Horde, the Chagatai state was a fierce defender of the Chinggisid legacy. Nonetheless, the ascension of Muslim Khan Tughluq Timur to the throne in the second half of the 14th century spelled the beginning of the end for widespread Buddhist practice among the region’s Turkic peoples. It also saw a linguistic shift in which the Siberian Turkic language of the original Uyghur populations was gradually supplanted by a Karluk one closely linked to Chagatai, the literary language of Turkic Central Asia .

A painting of Chagatai Khan seated with his counsellors.
Chagatai Khan, seated amongst counsellors, from the 16 th-century manuscript called the Nusratname, also known as the Qissa-yi Chingiz Khan (Or. 3222). CC Public Domain Image

The collapse of the Qocho Kingdom did not mean the end of Turkic peoples’ relationship to Buddhism. For one, the Western Yugurs, linguistic if not ethnic descendants of the first Uyghurs, continue to practice the faith. But they are not the most numerous Turkic-speaking adherents. Buddhism also thrives among the Tuvans, a Turkic people whose titular homeland – the Tyva Republic – is nestled between Russia, China and Mongolia. Approximately 62% of the population of Tyva Republic identifies as Buddhist, with the most widespread practice a form of Buddhism similar to the one found in Tibet. As ethnic Tuvans make up 82% of the Republic’s population, the proportion of Buddhists among the Tuvans is likely far higher than the percentage of the entire Republic’s population. Buddhism co-exists with Tengrism and other forms of animistic belief, highlighting the blending of religious traditions among the region’s Turkic inhabitants. Materials within the British Library’s Turkic collections point to the revival and flourishing of various aspects of these belief systems following the collapse of the Soviet Union in 1991. Appreciation of the art, poetry and philosophy of Tuvan Buddhism shows up in both popular publications and in scholarly ones, as seen below.

A painting of the Balden Lhama by a Tuvan artist.
A painting of the Balden or Palden Lhama by a Tuvan artist. ( Shagaanyn︠g︡ dȯzu̇ bolgash ëzu-chan︠g︡chyldary : Shagaa baĭyrlalynga turaskaatkan Tȯgerik shirėėnin︠g︡ materialdary; Kyzyl, khooraĭ 2015 ch. (Kyzyl: Tuvinskiĭ institut gumanitarnykh i prikladnykh sot︠s︡ialʹno-ėkonomicheskikh issledovaniĭ, 2015). YP.2019.a.4289). CC Public Domain Image

Cover page of conference materials dedicated to Tuvan Buddhism.
Materials from a conference on Buddhist and other indigenous faith practices in Kyzyl, Tyva ( Tȯȯgu̇ge Dai︠a︡myshaan - Kelir U̇ezhe : Bėėzi kozhuunun︠g︡ 260 bolgash Khemchik kozhuunnun︠g︡ 250 oi︠u︡ncha turaskaatkan ėrtem-praktiktik konferent︠s︡ii︠a︡lardary. 2014 chyldyn︠g︡ okti︠a︡brʹ 24, 2015 chyldyn︠g︡ aprelʹ 29. Chadaana khooraĭ (Kyzyl: OAO Tyvapoligraf, 2015). YP.2019.b.473). CC Public Domain Image

The Tuvans, together with the Western Yugurs, as the two majority-Buddhist communities in the Turkic World. There is, however, another part to the story regarding the interaction between the Turkic peoples and the Buddhist faith. In the 17th century, a Buddhist Mongolic-speaking group known as the Oirots migrated from present-day eastern Kazakhstan to the Volga Region, where they established the Kalmyk Khanate. In doing so, they entered into an alliance with Russia, and pushed out Muslim Turkic communities, particularly the Nogais and the Karakalpaks. They battled the Kazakhs and Bashkirs and assisted in Russian campaigns against the Safavids and Ottomans, but under Catherine the Great their autonomy was eventually abolished and their Khanate absorbed into the Russian Empire. The great 17 th-century Ottoman chronicler Evliya Çelebi provided Ottomans with considerable information about the Kalmyks in the seventh volume of his Seyahatname, but nowhere does he mention that they were Buddhist. He frequently refers to them as küffar, or infidels, pointing out both their animistic beliefs and another belief system, which he equates with the “hulûlî” heterodoxy, combining a belief that God is inside the individual with reincarnation. He also gives a fairly comprehensive description of a pilgrimage site linked to Kalmyk ancestor worship. It houses the statue of an “angel without wings” and is topped by a bronze dome. Neither the Buddha, nor connections between this system of religious belief and those found further east, are ever mentioned. Nevertheless, it does appear that 17th century Ottomans were still introduced to the particularities of Kalmyk Buddhist practice thanks to the writings of this intrepid traveler.

Today, Kalmykia, found just south of Volgograd, is Europe’s only Buddhist-plurality territory. Nearly 48% of Kalmykia’s population identifies as Buddhist. Kalmykia’s capital, Elista, provides a centre for the practice of Tibetan-derived Buddhism as well as the publication of a plethora of Buddhist material. Examples in the British Library collections point to the increased importance afforded the documentation of these traditions, and of the role that Buddhism plays in the expression and development of contemporary Kalmyk cultural and spiritual life.

Images of Kalmyk Buddhist practitioners and stupas. Images of Kalmyk Buddhist practitioner and scholar.
Portraits of Kalmyk practitioners of Buddhism, along with descriptions of local interpretations and practices of the faith. ("Khranitel'nit︠s︡a vechnosti - Bochkaeva Nogan Kornusovna", (Elitsa?: [publisher not identified], [2016?]). YP.2019.a.1453) CC Public Domain Image

Ahmet Refik might have waxed lyrical about the similarities between Buddhist and traditional Turkic worldviews, but he clearly failed to grasp the living, dynamic nature of that linkage. Buddhism has impressed its stamp on the social, linguistic, political, economic and cultural development of the Turkic peoples. The British Library’s collections related to such topics, in turn, demonstrate that this is an ongoing relationship, one that is certain to continue motivating cultural production across Eurasia.

Dr. Michael Erdman, Turkish and Turkic Collections Curator, British Library
CCBY Image

Further Reading:

Johan Elverskog, Buddhism and Islam on the Silk Road (Philadelphia: University of Philadelphia Press, 2010). YC.2015.a.4835
Johan Elverskog, Uygur Buddhist Literature, Silk Road Studies: I (Turnhout: BREPOLS, 1997). ORW.1998.a.251
Juten Oda, A Study of the Buddhist Sūtra called Säkiz Yükmäk Yaruq or Säkiz Törlügin Yarumïš Yaltrïmïš in Old Turkic, Berliner Turfantexte: XXXIII (Turnhout: BREPOLS, 2015). YD.2017.b.44
Margit Kőves, Buddhism Among the Turks of Central Asia (New Delhi: International Academy of Indian Culture and Aitya Prakashan, 2009). YP.2010.b.482
Xavier Tremblay, “The Spread of Buddhism in Serindia – Buddhism among Iranians, Tocharians and Turks before the 13th century,” in ed. Ann Heirmann & Stephan Peter Bumbacher, The Spread of Buddhism (Leiden: Brill, 2007), pp. 75-130.

10 June 2019

Zee JLF at the British Library, 14-16th June 2019

Add comment

ZEE JLF at The British Library returns to London for its sixth consecutive year from 14th-16th June, 2019, to celebrate books, creativity and dialogue, creative diversity and varied intellectual discourse.

Gen-head-bl-1003

The five-day ZEE Jaipur Literature Festival, held annually in the Pink City of Jaipur, is a riot of colour, energy, ideas, and music against a backdrop of readings, dynamic discussions and debates.

This June, the spirit of the festival with its pervasive sense of inclusiveness and infectious camaraderie, will once again be at the heart of London as a caravan of writers and thinkers, poets, balladeers and raconteurs bring alive South Asia’s unique multilingual literary heritage at the British Library. You can book tickets through the British Library's box office.

Asian and African Studies Curators Malini Roy and Michael Erdman will be speaking in two of the panels:

Saturday, 15 June 2019: 13.45 – 14.45

Forgotten Masterpieces of Indian Art for East India Company

Malini Roy, Yuthika Sharma, Katherine Butler Schofield and Rosie Llewellyn-Jones in conversation with William Dalrymple

Reflecting both the beauty of the natural world and the social reality of the time, the Indian artworks commissioned by the East India Company’s officials in the late eighteenth and nineteenth centuries offer a rare glimpse of the cultural fusion between British and Indian artistic styles. South Asian art expert and British Library curator Malini Roy, historian of South Asian art Yuthika Sharma, music historian and author Katherine Butler Schofield, historian on South Asian Art and British scholar and author Rosie Llewellyn Jones discuss this forgotten moment in Anglo-Indian history, with author and historian William Dalrymple.

 

Sunday, 16 June 2019: 16.15 - 17.15

From Hieroglyphs to Emojis

Irving Finkel, David Levy and Michael Erdman in conversation with Pragya Tiwari, introduced by Namita Gokhale

From carved stone inscriptions, medieval manuscripts and early printed works to beautiful calligraphy, iconic fonts and emojis, the written word has evolved in innumerable ways over the centuries. British Museum curator Irving Finkel, alongside technologist and calligrapher David Levy and scholar of Turkish historiography and one of the curators of the British Library’s exhibition Writing: Making Your Mark Michael Erdman deconstruct the act of writing and consider its future in the digital age, in conversation with journalist and editor Pragya Tiwari. Introduced by Namita Gokhale.

Presented by Bagri Foundation.

 

The full schedule is now available online: http://jlflitfest.org/zee-jlf-at-british-library/schedule.

 

30 April 2019

Soviet Labour Unions in Uzbekistan in the 1920s: Views from the Magazine Mihnat

Add comment

As a Chevening British Library Fellow, I am currently working on the British Library’s Turkish and Turkic periodicals published from the 1920s to 1930s. Most of these magazines are written in the Arabic and Latin scripts. This is what unites these materials; what distinguishes them is their coverage of different themes. In particular, a magazine named Mīḥnat provides us with a view of labour unions in Soviet Turkic states. It is a periodical about work, workers, and labour unions in Uzbekistan in the early Soviet period. The magazine was a joint periodical of three organizations: the People’s Labour Commissariat, the Soviet Professional Union, and the Central Social Insurance of the Uzbek S. S. R. It was published in 1926 and 1927. Several volumes of this magazine are held at the British Library under the shelfmark 14499.tt.23. Mīḥnat was published in two languages: Old Uzbek (Chagatai) in Perso-Arabic script and Russian in Cyrillic script. In 1927, the magazine had 1500 subscribers and more than 30 permanent correspondents supplied it with materials. Today, this magazine Mīḥnat is important for us as a way to better understand Soviet labour unions and their activities.

Cover of the magazine Mīḥnat (in Chagatai). Mīḥnat, vol. 1927, issue 7-8 (50-51). Tashkent, 1927 (BL 14499.tt.23)
Cover of the magazine Mīḥnat (in Chagatai). Mīḥnat, vol. 1927, issue 7-8 (50-51). Tashkent, 1927 (BL 14499.tt.23)

When the Bolsheviks came to the power, they attempted to create a group of workers that would support their aims. As a consequence, labour unions began as a way to gather craftsmen and workers in one place under one purpose. To this end, Soviet authority needed a link to connect workers with labour unions. In the Uzbek S. S. R., a magazine named Mīḥnat took on this role. Soviet authorities used this magazine to share their views with local workers and to involve every individual possible in labour unions. Every profession had its labour union and these unions obeyed the Central Council of Labour Unions.

The early pages of the first issue of Mīḥnat each year begin with the publication of speeches of officials delivered at the annual congresses of the labour unions. These speeches cover the reports and future plans of the union, including how to increase the membership, the financial state of the union, the range of salaries, unemployment issues, the organisation of cultural events, and the publication of books about the labour union’s activities in the local language to attract local workers, and so on.

Cover of the magazine Mīḥnat (in Russian). Mīḥnat, vol. 1927, issue 4 (47). Tashkent, 1927 (BL 14499.tt.23)
Cover of the magazine Mīḥnat (in Russian). Mīḥnat, vol. 1927, issue 4 (47). Tashkent, 1927 (BL 14499.tt.23)

Early suggestions proposed by officials and employees on improving the activities of labour unions concerned administrative issues. In particular, Y. Gārbūnāv offers in his article to put pressure on members, workers and factories to induce them to follow the decisions of labour unions. Later on, a reorganisation of labour unions is proposed based on dividing them into zones to reduce expenses and improve control. Subsequent issues raised concerned the financial aspects of the union with the content mainly dominated by matters such as reducing expenses and increasing the revenue of labour unions. One author named Lāzāvskī writes that the main source of income came from membership fees and, for this reason, he suggested recruiting new members as fast as possible.

One task of the labour unions was to establish rest conditions for workers and to organize their summer holidays. Labour unions became engaged in “social insurance” which, in Soviet Uzbekistan in the 1920s, meant organizing excursions to famous places, establishing social clubs, as well as sending workers to sanatoriums and holiday-homes for recreation. An analysis of the articles in Mīḥnat, reveals the limitations and difficulties faced by the unions because of a lack of financial resources and unfinished administrative procedures. The magazine would offer solutions, for example, by suggesting that the regional branches could be responsible for the allocation of “social insurance” because they knew who most needed it.

Caricature of Lenin’s presence in workers’ dormitories, “Līnīn būrchakīda mīhmānkhāna.” Mīḥnat, vol. 1927, issue 3 (46). Tashkent, 1927, p. 17 Woman running away from Soviet-style work, “Bāsh būkhgāltīrning marḥamatī bīlan.” Mīḥnat, vol. 1927, issue 3 (46). Tashkent, 1927, p. 19 (BL 14499.tt.23)
Left: Caricature of Lenin’s presence in workers’ dormitories, “Līnīn būrchakīda mīhmānkhāna.Mīḥnat, vol. 1927, issue 3 (46). Tashkent, 1927, p. 17 (BL 14499.tt.23)
Right: Woman running away from Soviet-style work, “Bāsh būkhgāltīrning marḥamatī bīlan.Mīḥnat, vol. 1927, issue 3 (46). Tashkent, 1927, p. 19 (BL 14499.tt.23)

Special issues of the magazine dedicated to one specific topic of concern were also published. For example, volume 4 of 1927 was concerned with women members of the labour unions who in 1926 represented 15.7% of the total membership in the Uzbek S. S. R. This issue mentions that the union’s main task was to involve them in the activities of the Soviet labour unions. Soviet authorities believed that local women would only be liberated when economically independent and so, via the Mīḥnat, labour unions offered to fight for the “freedom of women” by creating special schools for them and involving them in manufacturing. Furthermore, planning cultural events for women was seen as one of the best ways to attract them to Soviet ideology. In addition, this magazine was one of the first periodicals in Soviet Uzbekistan to publish an article proposing allowances for women workers for pregnancy and child-birth.

The magazine Mīḥnat usually published letters from factory and plant workers in every volume in a section entitled Maḥallardan khātlār (“Letters from places”). These letters were not limited just to the achievements and problems of the working processes in factories, but also covered issues concerning the active or passive work of the labour unions in them. For example, while a sugar worker was boasting about social clubs and an in-factory bulletin posted on walls promoting socialism in his factory, his colleague in the food industry was complaining that the labour union was not organizing cultural events at his place of work. Some workers wrote letters asking for the opening of a canteen in a factory or the building of medical centres and schools around factories located in the countryside. There were also letters of complaint concerning workers’ economic and social conditions, describing bad working conditions in factories, low salaries, and a lack of housing for workers.

Workers playing cards while on the job, “Maḥallardan khātlār.” Mīḥnat, vol. 1927, issue 2 (45). Tashkent, 1927, p. 17 (BL 14499.tt.23) Unsafe working practices, “Maḥallardan khātlār.” Mīḥnat, vol. 1927, issue 2 (45). Tashkent, 1927, p. 17 (BL 14499.tt.23)
Left: Workers playing cards while on the job, “Maḥallardan khātlār.Mīḥnat, vol. 1927, issue 2 (45). Tashkent, 1927, p. 17 (BL 14499.tt.23)
Right: Unsafe working practices, “Maḥallardan khātlār.” Mīḥnat, vol. 1927, issue 2 (45). Tashkent, 1927, p. 17 (BL 14499.tt.23)

This is just a short description of one of the Turkic periodicals I have been working on. The main goal of my Chevening British Library Fellowship project is to explore and enhance the British Library’s Turkic-language collections. As a part of this project, I am creating a spreadsheet that covers every article in the Turkic periodicals held in the Library and am adding romanized and original script titles of articles and publications, published years, issues and subjects. This has made it possible to document the magazine Mīḥnat based on the data included in the spreadsheet. More than this, my aim is to show how classifying each article in these periodicals helps us to distinguish their different features at the same time contextualising them as part of a whole.

Further reading
Deutscher, Isaac., Soviet Trade Unions: Their Place in Soviet Labour Policy. Royal Institute of International Affairs, 1950
Gordon, Manya (1938), "Organized Labor under the Soviets", Foreign Affairs, 16 (3): 537–541

 

Akmal Bazarbaev, Chevening Fellow, British Library Asian and African Collections
 ccownwork

 

07 February 2019

Classical Central Asia in the Digital Age: Three Newly-Digitised Navoiy Manuscripts at the British Library

Add comment

Thanks to a partnership between the British Library and the Tashkent State University of Uzbek Language and Literature named Alisher Navoiy, three manuscripts including the poetical works of Alisher Navoiy are now available online. These three items are the first Chagatai-language texts to be uploaded to the Library’s digitised manuscript holdings, a sample of the more than 110 Chagatai and Central Asian Turkic manuscripts held by the British Library as part of its Turkish and Turkic collections.

A leaf from the Muntakhab-i Dīvān-i Navā'ī
A leaf from the Muntakhab-i Dīvān-i Navā'ī with richly decorated paper appliqués and gold-leaf. Despite the water damage, the manuscript has retained its luxurious beauty. Herat, 15th-16th century (BL Or. 3493, f. 4v)
 noc

All three works contain Divans, or poetical compendia, of the work of Alisher Navoiy, also known as ‘Ali Shīr Navā’ī. Navoiy was born in 1441 CE in Herat, Afghanistan, at a time when it was part of the Timurid Empire, and died in the same city in 1501 CE. He is the national poet of Uzbekistan and is regarded as one of the great poets of the mediaeval Turkic world. His broad oeuvre is a testament to the cultural, intellectual and social flowering of Khorasan in the 15th century CE, and to the importance of Herat in the broad mosaic of Turkic cultural production. The works are also an introduction to classical Chagatai, the literary language of Turkic Central Asia and Siberia. Little known or studied today outside of specialist circles, Chagatai was also the language of the Mughals, who established their reign over parts of the Indian Subcontinent in 1526.

A rare sketch from inside the Muntakhab-i i Dīvān-i Navā'ī showing a Central Asian man in traditional dress. Herat, 15th-16th century
A rare sketch from inside the Muntakhab-i i Dīvān-i Navā'ī showing a Central Asian man in traditional dress. Herat, 15th-16th century (BL Or. 3493, f. 5v)
 noc

Or.3493, the most delicate of our digitised Chagatai manuscripts, is a marvel to behold. Only 9 folios in length, this collection of poems from Navoiy’s divan dazzles with its creator’s penchant for brightly-coloured paper appliqués, gold illumination, and sweeping, bold nastaliq calligraphy. The presence of blue, yellow, green and pink blocks in between the stanzas gives the entire text an architectonic feel; a 3D illusion that draws in the reader. This pattern is broken only by the use of gold separators on later pages, and the appearance of a portly, kneeling Central Asian man on one of the manuscript’s middle folios. Despite occasional water damage – and the fact that the content is itself defective – this small volume remains a testament to the capacity of Herat’s manuscripts producers to create items of luxury and beauty as well as those of functional purpose.

The beginning of the Dīvān-i Fānī, including its sparsely decorated 'unvān. Central Asia, 916 AH
The beginning of the Dīvān-i Fānī, including its sparsely decorated 'unvān. Central Asia, 916 AH (BL Or. 11249, f. 1v)
 noc

Or.11249, produced in 916 AH (1509-10 CE) in Central Asia, is the least studied of the Chagatai items added to our digital collections. Known as both the Dīvān-i Fānī and the Dīvān-i Navā’ī, it is the most comprehensive of the group with respect to Navoiy’s poetical oeuvre. The use of black ink and red catchwords is far from unusual, and the neatly laid-out nastaliq of the scribe’s hand leads us to believe that this was likely created within a workshop well-versed in the production of divans and other such works. Occasional marginalia speak to the usage of this volume – as does the water damage that stains some of its folios. With further in-depth research on its contents, and a comparison with other contemporaneous Central Asian manuscripts, we might come to know the importance of this particular item within the broader scope of Central Asian intellectual traditions.

The beginning of the text Tukhfat al-salāṭīn at koyuldu, demonstrating the use of different coloured inks to complement the elegant calligraphy. Mecmua. Herat, 914 AH
The beginning of the text Tukhfat al-salāṭīn at koyuldu, demonstrating the use of different coloured inks to complement the elegant calligraphy. Mecmua. Herat, 914 AH (BL Add MS 7914, f. 25v)
 noc

Add MS 7914, the last of the three manuscripts, is not dedicated to Navoiy exclusively. A mecmua or codex of various works compiled in Herat in 914 AH (1507-08 CE), it contains a variety of different texts created by nine different authors in a myriad of styles. Its breadth of poetic and prose creation and intellectual inspiration speak volumes about the interplay of Turkic and Persian literary traditions across Eurasia. Within these is found Navoiy’s Tuḥfat al-salāṭin, a collection of poems copied out by the scribe ‘Abd al-Jamīl Kātib. The remaining poems are varied in content. Some are works in verse about love and longing, such as Amīrī’s Dah nāmah, which tells a romantic story through ten letters. Others poeticise the Central Asian martial arts, debate the merits of wine and hashish, or adapt circulating Persian forms into Chagatai poetry, as Ḥaydar Talba Khorazmī’s didactic poem based on a Persian version by Niẓāmi so aptly demonstrates. This diversity of content is reflected in the construction of the volume, where naskh and nastaliq, black and coloured inks, chaos and clarity make appearances depending on the demands of the individual patrons, and the skill of the particular scribes.

The British Library’s holdings of Ottoman and Chagatai manuscripts contain another 30-odd texts first penned by Alisher Navoiy. It is our hope that, in the coming years, many more of these will find their way onto Digitised Manuscripts, facilitating more intensive and complete study and enjoyment of Turkic Central Asia’s literary and cultural heritage.

Michael Erdman, Curator of Turkish and Turkic Collections
 ccownwork

17 January 2019

The Other March of the Penguins: A Flightless Mascot for Dissent in Turkey

Add comment

In advance of Penguin Awareness Day on Sunday January 20, we tell this story of how a bumbling and beloved resident of the globe’s southern shores became a symbol of dissent and defiance for a generation of Turkish citizens.

Çapulcu Penguen, or Looter Penguin, is the cuddly mascot of Penguen magazine dressed as a masked demonstrator from the Gezi Park protests
Çapulcu Penguen, or Looter Penguin, is the cuddly mascot of Penguen magazine dressed as a masked demonstrator from the Gezi Park protests. At the start of the demonstrations, then-Prime Minister Reccep Tayyip Erdoğan referred to the protestors as çapulcular - looters or marauders - as a way to discredit their movement. Cover of a Çapulcu Penguen notebook, Istanbul: Penguen, [2015?]

On 28 May 2013, a group of environmentalists occupied Gezi Park in Taksim Square, Istanbul. They were protesting the government’s decision to remove one of central Istanbul’s last green spaces in order to make way for a new shopping centre and mosque. When armed police were sent in to remove the protestors for a second time on May 31, the demonstrations ballooned, with 100 000 people marching down İstiklal Avenue, Istanbul’s most prominent shopping street. The momentum of anti-government activism gathered quickly, and soon strikes, occupations, and marches occurred across the country. All manner of calls were made, from the demands of anti-capitalist Muslims and religious minorities, to the concerns of Armenians, Kurds and LGBT people about the abrogation of their rights.

Cumhuriyet Anıtı (Republic Memorial) in Taksim Square
Cumhuriyet Anıtı (Republic Memorial) in Taksim Square covered with flags and protest banners during the protests in June 2013. © Michael James Erdman

A crowd gathers to listen to speakers at the Gezi Park occupation, June 2013.
A crowd gathers to listen to speakers at the Gezi Park occupation, June 2013. © Michael James Erdman

On June 2, while foreign media were reporting on the extent of the unrest, Turkish media remained remarkably quiet . CNNTürk, taking its cue from government media outlets, broadcast a documentary about penguins rather than coverage of the protests crippling the country’s economic and political centres. Turks, who have a long, vaunted tradition of political satire , did not waste this opportunity, and soon real and virtual spaces were filled with mocking memes referencing penguins and the government’s refusal to engage with its citizens. Penguins are not native to Turkey; these images were either taken from photographs floating about the Internet or, in the vein of another longstanding Turkish tradition, appeared in cartoon form. Indeed, such 2D animated activists featured prominently in two publications springing from the same spirit of political engagement that fed the Gezi Park Protests which can be found in the British Library’s Turkish collections.

The logo of the publishing group Peng!, resposible for publishing Penguen magazine the title of the Penguen magazine series
The logo of the publishing group Peng!, resposible for publishing Penguen magazine and the title of the Penguen magazine series, featuring the a determined cartoon penguin with his hang glider. Penguen 2014 Karikatür Yıllığı, Istanbul: Peng!, 2014 (BL YP.2018.b.538)

Penguen 2014 Karikatür Yıllığı, our first example, is a compendium of the caricatures in the satirical magazine Penguen published in the year 2014. The periodical first appeared in 2002, and soon became the most widely sold weekly magazine in Turkey. Its mascot, a chubby penguin notable for his predilection for hang gliders (and flying) was drawn by the cartoonist Selçuk Erdem. The magazine quickly made a name for itself as being fearless in its biting satire. It was promptly sued in 2005 by then Prime Minister Reccep Tayyip Erdoğan because of a cartoon depicting him as a cat. The magazine was acquitted, but continued to face angry responses for its oppositional, pro-secularist stances; its offices were even firebombed in 2012. It was almost serendipitous, then, that penguins should be coopted as a symbol of media acquiescence to and complicity with government repression in June 2013, allowing Penguen to highlight that these cuddly lovers of fish and snowy frolics also have a subversive and revolutionary side.

Cover of the Penguen 2014 Karikatür Yıllığı
Cover of the Penguen 2014 Karikatür Yıllığı featuring a cartoon criticising official practices of charity and social assistance. Penguen 2014 Karikatür Yıllığı, Istanbul: Peng!, 2014 (BL YP.2018.b.538)

In 2017, Penguen’s owners announced that they would be closing up shop with only a month’s notice. They cited both a decline in magazine readership in Turkey and increased government repression. In their unsigned farewell letter, the editors of Penguen thanked their readers, caricaturists, authors, journalists, and even politicians, “who were guests on our covers and our Agenda pages.” They also speculated that “perhaps one day we will encounter once more a freer Press. If anything remains that can be called the Press…” Over the years, the magazine provided a space for amateur cartoonists to submit their own drawings and rise to prominence. In 2007, six of its cartoonists started up the satirical magazine Uykusuz [Insomniac], which continues Penguen’s mission, and can also be found in the British Library’s collections.

The cover of Raşel Meseri's Pen Parkta (Pen at the Park)
The cover of Raşel Meseri's Pen Parkta (Pen at the Park), showing Pen the Penguin erupting from his televisual prison. Meser, Raşel, Pen Parkta, Istanbul: Habitus Minör, 2015 (BL YP.2017.a.2606)

The second penguin-themed publication in our discussion is Raşel Meseri’s Pen Parkta [Pen at the Park, a graphic novel in Turkish, Armenian and Kurmanji Kurdish illustrated by Suzanne Karssenberg. The story follows Pen, a penguin like those featured in the documentary aired on CNNTürk, as he erupts from a TV screen in Istanbul and tours the city. He heads to Gezi Park, eager to liberate his fellow penguins from their televised prisons, and meets up with other furry and feathered protestors along the way, exploring the causes of the demonstrators’ anger, and their hopes for change. The choice of languages is far from random. They represent the communities that came together in Gezi Park to make their voices heard; three tongues that, despite official narratives, have each added their own notes to Istanbul’s harmony. Pen Park’ta uses a simple narrative with endearing and engaging imagery to tell the story of the object’s transformation into subject; of the unwitting liar who becomes a warrior of truth.

A happy ending for Pen's beleaguered fellow penguins, as the crowds at Gezi Park come to assist in their liberation
A happy ending for Pen's beleaguered fellow penguins, as the crowds at Gezi Park come to assist in their liberation. Meser, Raşel, Pen Parkta, Istanbul: Habitus Minör, 2015 (BL YP.2017.a.2606)

Your average penguin might not have a fist to raise in defiance, but that doesn’t mean that they can’t oppose the powers that be – at least not in Turkey. Indeed, in 2013, this flightless bird, so often characterised as docile, defenseless, and dedicated, became a symbol of resistance and empowerment. It was, perhaps, an apt metaphor for sections of Turkish society in the age of Erdoğan: those who shed their cloaks of passivity to engage in their own March of the Penguins.

Michael Erdman, Curator of Turkish and Turkic Collections
https://blogs.bl.uk/.a/6a00d8341c464853ef022ad37726d4200c-pi